247

De koude periode komt eraan: hoe voorkomt u klachten met diesel?

Welke actie kunt u zelf ondernemen om onnodige productproblemen te voorkomen?

Bij lage buitentemperaturen kunnen tijdens een koude periode problemen ontstaan met verstopte brandstoffilters. Welke acties kunt u zelf ondernemen om problemen te voorkomen?

Achtergrond

Diesel heeft de eigenschap om bij lage temperaturen te kristalliseren (bevriezen). Diesel is een mengsel van bepaalde stoffen. Daarom bevriest het niet op één bepaalde temperatuur, maar ontstaat er eerst vlokvorming (het zogenaamde Cloud Point).

Hoe verder de diesel afkoelt, hoe meer vlokken er ontstaan en uiteindelijk bevriest het product. Het brandstoffilter raakt verzadigd en verstopt. Wordt er gebruik gemaakt van een absorptiefilter, dan is de kans op verstopping nog groter.

De overheid legt de branche de verplichting tot bijmengen van bio op. Het verplichte percentage zal ook in 2020 verder stijgen. Ook in de winter zullen de raffinaderijen consequent een aanzienlijk percentage bio moeten bijmengen om aan de jaarlijkse verplichting te kunnen voldoen.

Good housekeeping

De leveranciers zorgen ervoor dat de zomerkwaliteit van de diesel overgaat via een intermediate kwaliteit (1-10 tot 15-11) naar een winterkwaliteit (16-11 tot 28-2) van het product. Daarmee beschermen zij het product tegen vlokvorming en bevriezing. N.B.: Vlokvorming ontstaat vanaf -5 graden Celsius.

Periode

Data

Cloud (vlokvorming)

CFPP (bevriezing)

Zomer

15 april – 30 september

4

-5

Intermediate

1 oktober – 15 november

1 maart – 14 april

0

-11

Winter

16 november – 28 februari

-5

-20

Zelf moet u als eindgebruiker zorgen voor zogenaamde good housekeeping. Het is heel belangrijk om uw tank regelmatig te controleren op de aanwezigheid van water (bacteriegroei floreert bij de aanwezigheid van water en veroorzaakt verstopping van filters). Waar moet u dan zeker aan denken:

Voorzorgsmaatregelen

  • -          Overtuig uzelf ervan dat u uitsluitend winterdiesel gebruikt
  • -          Wees extra alert op de aanwezigheid van water en vervuiling in alle tanks
  • -          Verhoog de frequentie van de reiniging van uw filters
  • -          Gebruik de juiste filters (geen hydrosorb)

Ontstaan er toch problemen? Neemt u dan contact met ons op via 0344-614734 en vraag naar onze Technische Dienst.

Met deze voorzorgsmaatregelen hopen wij eventuele klachten tot een minimum te kunnen beperken. Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen? Neemt u dan contact op met onze Technische Dienst via 0344-614734 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuwe (extra) namen voor brandstof

Automobilisten krijgen aan de pomp te maken met nieuwe (extra) namen voor brandstof. Vanaf vrijdag 12 oktober 2018 krijgen landen in de EU allemaal dezelfde labels, wat een einde moet maken aan verwarring over de namen bij het tanken over de grens. De huidige productnamen verdwijnen niet, er worden simpelweg extra aanduidingen bijgeplaatst.

Vanaf 12 oktober zijn tankstations binnen de EU verplicht nieuwe etiketten te plaatsen. Een aantal landen zoals Noorwegen, Turkije, Servië en Zwitserland gaan er ook mee werken. In Nederland komen de etiketten naast de bestaande aanduidingen. Euro95, TOTAL Excellium Benzine (met 5 procent ethanol) en Super (98) vallen onder de aanduiding E5. Diesel en TOTAL Excellium Diesel vallen onder de aanduiding B7.

LPG en CNG blijven hetzelfde heten maar ook bij deze producten worden extra aanduidingen geplaatst op de pompen.

*Aanduidingen zoals op de pompen te zien vanaf 12 oktober 2018.
EU Brandstof Aanduidingen

 

 

 

Optispray

Nu verkrijgbaar: AdBlue Optispray | Voorkom storingen in uw uitlaatsysteem.

Moderne uitlaatsystemen zijn vaak voorzien van een SCR-katalysator (ook wel AdBlue katalysator). In dit systeem moet AdBlue toegevoegd worden om de uitlaatgassen schoon te maken.

Bij machines die niet ‘warm’ worden, omdat ze bijvoorbeeld maar kort gebruikt worden, kunnen storingen ontstaan door kristallisatie van AdBlue. Naast vrachtwagens worden ook steeds meer off road toepassingen voorzien van AdBlue katalysatoren. Tractoren, shovels, graafmachines en vrachtwagens worden soms kort ingezet of draaien veel stationair. Daarnaast is soms de afstand van het uitlaatsysteem tussen de motor en de katalysator te groot, waardoor de uitlaatgassen niet de benodigde temperatuur krijgen. Is de uitlaattemperatuur niet hoog genoeg, dan ‘mengt’ de AdBlue niet goed in het systeem. En daardoor kan gewone AdBlue gaan klonteren of kristalliseren.

Dit kunt u voorkomen door OptiSpray te gebruiken.

OptiSpray is een kant en klaar AdBlue product mét een speciale toevoeging. Die toevoeging zorgt voor gemakkelijkere verneveling. OptiSpray is net als AdBlue een kleurloze ammoniak oplossing en voldoet aan de ISO 22241.

Wilt u meer weten of wilt u dit product bestellen? Neemt u dan contact op met onze Sales-afdeling via telefoonnummer 0344-614734 of via email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.