247

1 oktober 2019 = E10 dag!

Vandaag is het 1 oktober en dit betekent dat in heel Nederland de brandstof E10 wordt ingevoerd.

Wat is E10?
E10 is benzine waar tot maximaal 10% duurzame bio-ethanol in zit. De ‘E’ staat voor bio-ethanol. De 10 staat voor het maximale percentage. E10 is alleen geschikt voor benzinevoertuigen.

Hoe kan ik zien of de brandstof E10 of E5 is?
Sinds oktober 2018 zijn alle brandstoffenstickers in heel Europa gelijk. U herkent E10-benzine aan de sticker op de tankzuil bij het vulpistool.

Wat betekent dit?
- De Euro 95 verandert van E5 (5% Ethanol) naar E10 (10% Ethanol)
- De Excellium 95 is een E5 brandstof en dit blijft een E5 brandstof, de naam verandert echter naar Excellium 98

Kan ik E10 in mijn voertuig tanken?
Voor elk voertuig geldt wat anders, op dit moment kan meer dan 90% van de benzine voertuigen in Nederland E10 tanken. Hoe weet u of u E10 kunt tanken:
- Doe de E10 check op www.E10Check.nl
- Raadpleeg uw voertuighandleiding

- Bij nieuwere voertuigen staan de toegestane brandstoffen aan de binnenkant van de tankdeur

Kan ik op alle locaties E5 blijven tanken?
Nee, dit is helaas niet mogelijk. Binnen ons netwerk hebben wij niet op elke locatie genoeg opslagtanks beschikbaar om zowel E10 als E5 aan te kunnen bieden. U kunt hier een overzicht van onze locaties raadplegen, u kiest vervolgens de locatie waar u altijd tankt en kijkt of er Excellium 95 of Super Plus 98 beschikbaar is.

Kan ik E5 met E10 mengen?
Dit is geen probleem, echter dient uw voertuig wel geschikt te zijn voor E10 brandstof.

 

Nieuwe locatie: Kerk-Avezaath

Sinds 1 september 2019 hebben wij opnieuw een locatie toegevoegd aan ons netwerk van Service- / Tankstations! De Shell in Kerk-Avezaath is omgekleurd naar een nieuwe en mooie TOTAL EXPRESS.

U kunt nu dus terecht op deze locatie met alle tank- en bankkaarten voor het afrekenen van brandstof, de locatie is 27/7 open.

 

Tankstation "Kerk-Avezaath"

Daver 28

4012 BC Kerk-Avezaath

Onbemand

Euro 95 Diesel 247

From Address:

Tankstation Kerk-Avezaath

Total Star Max voor Caterpillar

Total Star Max FE voldoet aan nieuwste Caterpillar oliespecificaties

Total Star Max FE 10W-30 is een unieke hoogwaardige en multifunctionele olie, die vooral zijn toepassing vindt bij loon- en grondverzetbedrijven. Gezien de productspecificaties van Total Star Max FE 10W-30 en ontwikkelingen bij Caterpillar, is deze hoogwaardige olie nu een nog interessantere optie geworden. Dit komt door de volgende specificaties:

1. Door het viscositeitsbereik SAE 10W-30 en de Cat TO-4 specificatie kan Total Star Max FE 10W-30 zowel ingezet worden bij Caterpillar in:
– Hydraulische systemen (waar TDTO/TO-4 SAE 10W wordt aanbevolen)
– Powershift transmissies (waar TDTO/TO-4 SAE 30 wordt aanbevolen)
– * Assen (waar TDTO/TO-4 SAE 30 het meeste voorkomt, soms in combinatie met een extra Cat additief).
*Let op: er zijn ook assen waar TO-4 SAE 50 noodzakelijk is en eveneens oudere typen waar nog Dynatrans DA 80W-90 wordt voorgeschreven.

2. In de nieuwe Advanced Powertrain Transmission (APT) bij de M-serie wielladers (b.v. 966M en 972M) wordt een Special Application Transmission Oil (SATO 10W-30) voorgeschreven. Dit is een hoogwaardige TDTO/TO-4 SAE 10W-30, hetgeen overeenkomt met Total Star Max FE 10W-30.

3. Total Star Max FE 10W-30 beantwoordt volledig aan de Cat Hydo Advanced 10 specificatiewaarmee in hydraulische systemen een 50% langere interval kan worden aangehouden t.o.v. de standaard Cat Hydo 10W producten, die alleen aan TO-4 voldoen!

Bovenstaande maakt de Total Star Max FE 10W-30 een ideaal product voor bedrijven met o.a. Caterpillar machines. Daarnaast heeft dit product ook andere specificaties (b.v. van CNH, JASO, Komatsu, Volvo en ZF), waardoor deze olie zeer breed inzetbaar is. Download hier het productblad.

Meer weten over toepassingen, verpakkingen en voorwaarden?

Neem dan snel contact op met onze medewerkers op het nummer 0344-614734 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Zij adviseren u graag!

TOTAL StarMax

De koude periode komt eraan: hoe voorkomt u klachten met diesel?

Welke actie kunt u zelf ondernemen om onnodige productproblemen te voorkomen?

Bij lage buitentemperaturen kunnen tijdens een koude periode problemen ontstaan met verstopte brandstoffilters. Welke acties kunt u zelf ondernemen om problemen te voorkomen?

Achtergrond

Diesel heeft de eigenschap om bij lage temperaturen te kristalliseren (bevriezen). Diesel is een mengsel van bepaalde stoffen. Daarom bevriest het niet op één bepaalde temperatuur, maar ontstaat er eerst vlokvorming (het zogenaamde Cloud Point).

Hoe verder de diesel afkoelt, hoe meer vlokken er ontstaan en uiteindelijk bevriest het product. Het brandstoffilter raakt verzadigd en verstopt. Wordt er gebruik gemaakt van een absorptiefilter, dan is de kans op verstopping nog groter.

De overheid legt de branche de verplichting tot bijmengen van bio op. Het verplichte percentage zal ook in 2020 verder stijgen. Ook in de winter zullen de raffinaderijen consequent een aanzienlijk percentage bio moeten bijmengen om aan de jaarlijkse verplichting te kunnen voldoen.

Good housekeeping

De leveranciers zorgen ervoor dat de zomerkwaliteit van de diesel overgaat via een intermediate kwaliteit (1-10 tot 15-11) naar een winterkwaliteit (16-11 tot 28-2) van het product. Daarmee beschermen zij het product tegen vlokvorming en bevriezing. N.B.: Vlokvorming ontstaat vanaf -5 graden Celsius.

Periode

Data

Cloud (vlokvorming)

CFPP (bevriezing)

Zomer

15 april – 30 september

4

-5

Intermediate

1 oktober – 15 november

1 maart – 14 april

0

-11

Winter

16 november – 28 februari

-5

-20

Zelf moet u als eindgebruiker zorgen voor zogenaamde good housekeeping. Het is heel belangrijk om uw tank regelmatig te controleren op de aanwezigheid van water (bacteriegroei floreert bij de aanwezigheid van water en veroorzaakt verstopping van filters). Waar moet u dan zeker aan denken:

Voorzorgsmaatregelen

  • -          Overtuig uzelf ervan dat u uitsluitend winterdiesel gebruikt
  • -          Wees extra alert op de aanwezigheid van water en vervuiling in alle tanks
  • -          Verhoog de frequentie van de reiniging van uw filters
  • -          Gebruik de juiste filters (geen hydrosorb)

Ontstaan er toch problemen? Neemt u dan contact met ons op via 0344-614734 en vraag naar onze Technische Dienst.

Met deze voorzorgsmaatregelen hopen wij eventuele klachten tot een minimum te kunnen beperken. Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen? Neemt u dan contact op met onze Technische Dienst via 0344-614734 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuwe (extra) namen voor brandstof

Automobilisten krijgen aan de pomp te maken met nieuwe (extra) namen voor brandstof. Vanaf vrijdag 12 oktober 2018 krijgen landen in de EU allemaal dezelfde labels, wat een einde moet maken aan verwarring over de namen bij het tanken over de grens. De huidige productnamen verdwijnen niet, er worden simpelweg extra aanduidingen bijgeplaatst.

Vanaf 12 oktober zijn tankstations binnen de EU verplicht nieuwe etiketten te plaatsen. Een aantal landen zoals Noorwegen, Turkije, Servië en Zwitserland gaan er ook mee werken. In Nederland komen de etiketten naast de bestaande aanduidingen. Euro95, TOTAL Excellium Benzine (met 5 procent ethanol) en Super (98) vallen onder de aanduiding E5. Diesel en TOTAL Excellium Diesel vallen onder de aanduiding B7.

LPG en CNG blijven hetzelfde heten maar ook bij deze producten worden extra aanduidingen geplaatst op de pompen.

*Aanduidingen zoals op de pompen te zien vanaf 12 oktober 2018.
EU Brandstof Aanduidingen

 

 

 

Meer artikelen...

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.