Wagenpark
Volvo
Hoofdkantoor

AdBlue / OptiSpray

Wij kunnen AdBlue leveren op volgende manieren:

  • In bulk (wordt bij u thuis geleverd per tankwagen)
  • Plastic containers (IBC’s) van 1000 liter
  • Vaten van 200 liter
  • Jerrycans van 10 liter

Wanneer u een groot wagenpark bezit is het verstandig thuis een tankinstallatie te laten plaatsen. Een tankinstallatie begint bij een tankinhoud van 1.300L en kan oplopen tot 15.000L, deze installatie is speciaal ingericht voor de opslag van AdBlue, zo is de installatie bijvoorbeeld voorzien van een verwarmingselement om ervoor te zorgen dat de AdBlue niet bevriest tijdens winterse omstandigheden.

Ook het plaatsen van een IBC (deze heeft een inhoud van 1000L) bij u thuis of onderweg behoort tot de opties. Onze IBC's zijn voorzien van elektronische pompen (220V / 24V) zodat u altijd en overal AdBlue kunt tanken. Met onze bakwagen zijn wij instaat om uw bestelling snel uit te leveren, IBC leeg? Wij wisselen deze op locatie en zetten de elektronische pomp om naar de nieuwe IBC.

AdBlue is een eenvoudig te gebruiken, hoogwaardige ureumoplossing:

AdBlue is een gedeponeerd handelsmerk voor AUS32, ofwel 32,5% waterhoudende ureumoplossing, en wordt in het SCR-systeem toegepast om de uitstoot van stikstofoxiden uit de uitlaat van zware dieselvoertuigen te verminderen. AdBlue is een heldere, niet giftige en veilige hoogzuivere ureumoplossing van 32,5% in gedemineraliseerd water. Het is niet explosief, niet ontvlambaar en niet schadelijk voor het milieu. AdBlue behoort tot de categorie vervoerbare vloeistoffen met een minimaal risico. Het is geen brandstof of brandstofadditief en moet worden gebruikt in een aparte speciale tank in zware voertuigen. Navullen geschiedt op een vergelijkbare manier als het tanken van diesel. Mocht u AdBlue op uw handen morsen, dan kan dit eenvoudig met water worden afgespoeld.

OptiSpray:

Bij machines die niet ‘warm’ worden, omdat ze bijvoorbeeld maar kort gebruikt worden, kunnen storingen ontstaan door kristallisatie van AdBlue. Naast vrachtwagens worden ook steeds meer off road toepassingen voorzien van AdBlue katalysatoren. Tractoren, shovels, graafmachines en vrachtwagens worden soms kort ingezet of draaien veel stationair. Daarnaast is soms de afstand van het uitlaatsysteem tussen de motor en de katalysator te groot, waardoor de uitlaatgassen niet de benodigde temperatuur krijgen. Is de uitlaattemperatuur niet hoog genoeg, dan ‘mengt’ de AdBlue niet goed in het systeem. En daardoor kan gewone AdBlue gaan klonteren of kristalliseren. Dit kunt u voorkomen door OptiSpray te gebruiken. OptiSpray is een kant en klaar AdBlue product mét een speciale toevoeging. Die toevoeging zorgt voor gemakkelijkere verneveling. OptiSpray is net als AdBlue een kleurloze ammoniak oplossing en voldoet aan de ISO 22241.

Hoeveel AdBlue heb ik nodig?

Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. U hoeft dus veel minder vaak AdBlue dan diesel bij te tanken. U zult per 100 liter diesel ongeveer 5 liter AdBlue verbruiken.

Hoe moet ik AdBlue bewaren?

AdBlue is gedurende een periode van 1 jaar houdbaar, indien juist opgeslagen (niet blootstellen aan direct zonlicht). Het moet worden beschermd tegen te hoge of te lage temperaturen. Het vriespunt is -11 graden Celsius. AdBlue behoudt zijn oorspronkelijke kwaliteit na ontdooiing. Het moet in een afgesloten verpakking en in een goed geventileerde opslagruimte worden bewaard.

Waarom zou ik voor SCR met AdBlue kiezen boven andere technologieën?

AdBlue vormt in combinatie met SCR een brandstofbesparende oplossing met een beperkte CO2-uitstoot vergeleken met de oplossingen van concurrenten. Alle belangrijke Europese en Noord-Amerikaanse vrachtwagenfabrikanten bieden momenteel met SCR uitgeruste modellen aan. De toekomstige Euro VI-emissienorm is dusdanig dat de vraag naar deze technologie in Europa hierdoor zal toenemen.

Waarom moet AdBlue van hoge kwaliteit zijn?

Verschillende factoren kunnen de kwaliteit van AdBlue beïnvloeden. Ter voorkoming van vervuiling is het essentieel dat er geen vreemde stoffen met de oplossing in contact komen. Het gebruik van vervuilde AdBlue kan leiden tot hoge kosten als bijvoorbeeld de katalysator vervangen moet worden. Het handelsmerk AdBlue is momenteel in handen van de Duitse brancheorganisatie voor de automobielindustrie (VDA), die waarborgt dat de kwaliteitsnormen worden gehandhaafd in overeenstemming met de ISO 22241-specificaties. Zorg ervoor dat u voor zware voertuigen alleen een reagens koopt dat de naam AdBlue met het geregistreerde handelsmerk (®) op het etiket draagt. De aanschaf van AdBlue van Air1 biedt de garantie dat deze de juiste specificatie heeft voor het gebruik in combinatie met uw SCR-technologie.

Meer informatie:

Voor meer informatie over onze producten neemt u contact met ons op. U kunt telefonisch contact met ons opnemen via 0344 61 47 34 of gebruik onderstaande knop.