Elektrisch
Elektrisch rijden
Stel je voor. Je loopt ’s ochtends naar je auto, haalt de stekker eruit, je checkt de energiemeter die aangeeft dat je weer de hele dag kunt autorijden. Je rijdt weg en het enige dat je ’s avonds doet als je thuiskomt, is de stekker weer in de auto steken. Het lijkt science fiction, maar het is al realiteit!
Wat is een elektrische auto?
Een elektrische auto is een voertuig dat wordt aangedreven door een elektrische motor. De motor maakt gebruik van elektriciteit. Deze elektriciteit komt van chemische energie die bewaard wordt in een accu. Deze accu gaat tijdens het rijden langzaam leeg, en moet daarna dan ook weer opgeladen worden.
Het belang van elektrische auto's
Het is mogelijk dat de brandstofmotor zal verdwijnen. In 1990 werd in de Amerikaanse staat Californië het "Zero Emission Vehicle Program" van kracht, dat een serie van maatregelen inhield om fasegewijs te komen tot verkoop van auto's (vrijwel) zonder uitstoot van schadelijke stoffen.Mede door deze stimulans en in een tijd van broeikaseffect en luchtvervuiling komen autofabrikanten inmiddels met alternatieven, zoals:
- BEV of batterij elektrische auto, de energie wordt opgeslagen in accu's.
- Hybride auto, een auto die zowel een elektromotor als een interne verbrandingsmotor heeft.
- Brandstofcelauto, een auto met een brandstofcel die de benodigde elektriciteit opwekt. De brandstofcel combineert waterstof met zuurstof en zet deze om in water. Hierbij komt energie (elektriciteit) vrij. Is controversiëel omdat er een grote hoeveelheid energie nodig is om waterstof te produceren.
- Ethanolmotoren, een auto die rijdt op ethanol, maar ook te denken valt aan andere alternatieve brandstoffen, c.q. bijmenging daarvan met benzine of diesel.
- Zonne-energieauto, een auto die rijdt op zonnecellen, zoals de Nuna 1, Nuna 2, Nuna 3 en Nuna 4.
Voor- en nadelen van elektrisch rijden
Elektrisch (auto)rijden staat volop in de belangstelling. Logisch: het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee! Eigenaren van een elektrische auto betalen minder belasting en stroom is goedkoper dan gas, diesel of benzine. Toch kleven er ook nadelen aan een elektrische auto. Wij zetten de grootste plus- en minpunten voor je op een rij.
Pluspunten van elektrisch rijden
- Belastingvoordelen
De Nederlandse overheid stimuleert duurzame mobiliteit. Daarom zijn elektrische auto's vrijgesteld van BPM en tot 2015 ook van motorrijtuigenbelasting. Bovendien geldt tot en met 2014 een vrijstelling van de fiscale bijtelling voor het privégebruik van een elektrische 'auto van de zaak'. Verder zit op stroom geen accijns. Tank je gas, diesel of benzine, dan gaat een deel van het verschuldigde bedrag naar de overheid. - Beter voor het milieu
Doordat er steeds meer CO2 in de atmosfeer komt, verandert het klimaat: de aarde wordt warmer. Er zijn internationale afspraken gemaakt om die schadelijke uitstoot te beperken. Elektrisch rijden kan bijdragen aan een oplossing. Ook voor andere milieuproblemen bieden elektrische auto's uitkomst. EV's produceren geen stikstofoxiden en fijnstof. Dat is met name op drukke verkeerstrajecten en in de binnensteden een groot voordeel. Bovendien veroorzaken elektrische auto's minder geluidshinder, met dank aan hun geruisloze motoren. - Fossiele brandstoffen raken op
Er rijden op de wereld ongeveer 900 miljoen voertuigen rond. Binnen 10 jaar zullen dat er meer dan een miljard zijn. Die voertuigen lopen bijna allemaal op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor snel uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s. - Stroom kun je zelf opwekken
Steeds meer Nederlanders voorzien de daken van hun huizen van zonnepanelen, om de energierekening te drukken. Je kunt die panelen echter ook gebruiken om je elektrische auto bij te laden. Zo rijd je pas echt voor (bijna) niks!
Minpunten van elektrisch rijden
- Duur in aanschaf
Elektrische auto’s zijn stevig aan de prijs. Het goedkoopste exemplaar kost bijna 20 mille; voor hetzelfde geld rijd je een aanzienlijk grotere brandstofwagen. Elektrische auto’s zijn zo duur vanwege de hoge kosten van de batterij. Hoe lang die mee gaat, is maar de vraag. Bovendien is het onduidelijk hoeveel het vervangen van zo’n batterij kost. - Actieradiusvrees
De rooskleurige cijfers die de fabrikanten opgeven, komen doorgaans tot stand in een laboratorium. De meeste elektrische auto’s komen in de praktijk tussen de 130 en 175 kilometer ver. Is je stroom op, dan ben je afhankelijk van een laadpaal: er bestaan geen jerrycans voor elektrische auto’s… - Laden duurt lang
Wanneer een elektrische auto leeg is, zal je hem opnieuw moeten opladen. Dat is een tijdrovende bezigheid: je bent zomaar vier uur verder voor je de reis kunt vervolgen. Sommige elektrische auto’s beschikken over een snellader: binnen een half uur is je batterij dan weer voor 80 procent vol. Maar dergelijke laadpunten zijn momenteel nog schaars. - Laden is populair
Dankzij de vele fiscale voordelen zijn er inmiddels een kleine 40.000 semi- of volledig elektrische auto’s in ons land. Daar staan zo’n 9.000 laadpalen tegenover: de kans is dus groot dat er al een andere elektrische auto staat te laden aan het oplaadpunt van jouw keuze.
Servicestation Van Dijkhuizen B.V. en Elektrisch
Op ons Servicestation Medel in Tiel hebben wij geïnvesteerd in een elektrisch laadstation (snellader) die alle aansluittypes ondersteunt. Kortom; u kunt hier met alle elektrische voertuigen gebruik van maken. Terwijl uw auto in minder dan een half uur wordt opgeladen geniet u in onze Bufkes van de lekkerste koffie (bij gebruik van onze snellader ontvangt u een gratis kopje koffie) en / of snacks.